Mi is az a kockázatértékelés és mire való?

Manapság a munkáltatók többsége már tudja, hogy már a tevékenység megkezdésekor rendelkeznie kell kockázatértékeléssel, még akkor is ha csak egy fő alkalmazottja van, és csak 2 órában foglalkoztatja, illetve, ha adott esetben nem történik változás a cég életében akkor 3 évente újra el kell készíttetnie.

Azt viszont már sokan nem tudják, hogy mire használható ez a dokumentáció és miért van szükség rá.

A munkáltatók közül sokan azt gondolják, hogy a kockázatértékelés egy olyan dokumentum, amit a hatóság miatt kell elkészíttetniük, mert, ha véletlenül ellenőrzést kapnak akkor be tudják mutatni a „papírt” és ez által elkerülik a bírságot.

Mások pedig azt gondolják, hogy a kockázatértékelés egyfajta vizsgálat, ami megállapítja, hogy a munkahely milyen mértékben felel meg a jogszabályi előírásoknak.

Valójában azonban az alaposan elkészített kockázatértékelés a megfelelő eszköz a munkáltató számára a munkahelyi veszélyek dokumentálására és ellenőrzésére.

Tehát mi is az a kockázatértékelés?

Egyszerűbben fogalmazva, a kockázatértékelés elemzi, hogy mi lehet rossz, mi történhet, mennyire valószínű, hogy ez az esemény megtörténik, milyen lehetséges következményekkel jár és mennyire elfogadható az azonosított kockázat.

Egy jó kockázatértékelés egy adott munkahelyre vonatkozik. Felméri, hogy az ott kialakított munkakörnyezet, az ott megtalálható munkakörök, a használt munkaeszközök és a technológiai folyamatok milyen veszélyeket rejtenek magukban. Továbbá rangsorolja a kockázatokat és intézkedési javaslatokat tesz annak érdekében, hogy a kockázati tényezők hatásait milyen módon lehet elfogadható szintre csökkenteni.

A kockázatértékelésnek nem csak ülnie kell egy poros polcon. A megfelelően elkészített kockázatértékelés segítség nyújt a munkáltatónak, a munkahelyi balesetek bekövetkezésének csökkentésére.

Híreink

A távmunka munkavédelmi szabályai

Beszéljünk a távmunkáról! Mit érdemes erről a fajta munkavégzésről tudni? Mire kötelezett a munkavállaló és mire a munkáltató? MI a helyzet akkor, ha valaki távmunkában, vagyis az otthonában szenved el balesetet? Többek között ezt részletezi az alábbi összefoglalásunk. Részletek

Hulladékbevallásról röviden

Hamarosan közeleg a bevallási határidő, ezért szeretnénk Toplakné Béres Kinga munkabiztonsági, tűzvédelmi és környezetvédelmi tanácsadó kolléganőnk összeállításával felhívni a figyelmet erre a jelentési kötelezettségre, hogy Ön se felejtse el a bevallást elkészíteni/elkészíttetni! Részletek

Jogszabályváltozás- Munkavédelmi képviselőképzés

A jogszabályváltozás értelmében 2019.01.02-től a munkavédelmi képviselők képzése csak a felnőttképzésről szóló törvény szerinti tevékenység keretében történhet. Ez jelenleg befolyással van az általunk tartott munkavédelmi képviselő képzésre is, így a türelmüket kérjük, hogy a jogszabályváltozásnak Mi is meg tudjunk felelni. Reményeink szerint 2019.II. negyedévétől ismét a rendelkezésükre tudunk állni meglévő és új ügyfeleinknek, akik ezt a képzést nálunk szeretnék igénybe venni. Részletek

Hírlevél feliratkozás