Irodai és irodaházban történő munkavégzéshez kapcsolódó munka- és tűzvédelmi kötelezettségek

Az irodában is szükség van munka- és tűzvédelemre?

Amennyiben az Ön cége irodai munkát végez, adminisztratív tevékenységet folytat, biztosan Önben is felmerült már ez a kérdés, hiszen a munkavédelem vagy a tűzvédelem szó hallatán nem feltétlenül az irodai munkavégzés jut az eszünkbe. Tekintettel arra, hogy az irodai munka valóban jelentősen eltér egy termelői vagy ipari tevékenységektől, ám mivel az irodákban is szervezett munkavégzés folyik, az ilyen munkahelyekre is vonatkoznak a munkavállalók egészségét és biztonságát védő előírások hosszú sora.

Melyek ezek az előírások és jogszabályok?

  • a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. számú törvény;
  • a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről szóló 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet
  • a képernyő előtti munkavégzés minimális egészségügyi és biztonsági követelményeiről szóló 50/1999. (XII. 1.) EüM rendelet
  • az Országos Tűzvédelmi Szabályzatról szóló 54/2014. (XII. 5.) BM rendelet

Ezek a jogszabályok egyrészt a munkáltatóra vonatkozó általános kötelezettségeket, másrészt az irodai munkahelyek kialakítására és használatára, valamint a képernyő előtti munkavégzésre vonatkozó előírásokat, normákat tartalmazzák.

Milyen szükséges munka- és tűzvédelmi feladata lehet Önnek, mint munkáltatónak?

A teljesség igénye nélkül, néhány fontosabb munka- és tűzvédelmi feladat a munkáltatókra nézve:

  • Kockázatértékelést kell készíttetni a munka jellegéből, a munkaeszközök használatából, a munkafeltételekből, illetve a munkakörnyezeti tényezők hatásaiból eredő egészségi és biztonsági kockázatok azonosítására, valamint a veszélyeztettek körének és a veszélyeztetettség mértékének meghatározására.
  • A munkavállalókat munkába álláskor, majd ezt követően meghatározott gyakorisággal ismétlődő munka- és tűzvédelmi oktatásban kell részesíteni.
  • A munkavállalókat előzetes, évenkénti időszakos, illetve soron kívüli munkaköri alkalmassági vizsgálatra, kétévenkénti látásvizsgálatra, szükség szerint szemészeti szakrendelésre kell beutalni.
  • Az irodai munkahelyeken is előírt az épületek érintésvédelmi ellenőrzése, a villamos berendezések tűzvédelmi szabványossági felülvizsgálata.

A tűzvédelem terén fontos feladat a tűzérzékelő, tűzjelzők, valamint a megfelelő tűzoltó készülékek biztosítása, a menekülési utak és vészkijáratok kijelölése, illetve a munkavállalók oktatása, tájékoztatása a tűzvédelemről.

Az irodaházi bérlőknek is szükségük van munka- és tűzvédelemre?

IGEN, szükségük van! Sokakban felmerül a kérdés, hogy abban az esetben, amikor irodaházban helyiséget bérelnek, vannak-e munka- és tűzvédelemmel kapcsolatos tennivalóik, vagy nyugodtan hátra dőlhetnek, abban a biztos tudatban, hogy az üzemeltető elvégzi helyettük ezeket a feladatokat. Az üzemeltető ugyan ellát bizonyos tűzvédelemmel kapcsolatos feladatot (elsősorban az irodaház egészére és a közös területekre vonatkozóan: pl. menekülési útvonalak kijelölése tűz esetére, tűzriadó gyakorlatok megtartása, tűzjelző berendezések, illetve tűzoltó készülékek karbantartása stb.), ez azonban az épület üzemeltetésével összefüggő kötelezettség, és nem fedi le a bérlő, mint munkáltatót terhelő kötelezettségek teljes körét.

A bérbeadó, a bérlő cégek munkavállalóival kapcsolatos munka- és tűzvédelmi feladatokat a helyiségek bérbeadásával nem vállalja és nem is vállalhatja át, így a bérlő (mint munkáltató) kötelezettsége nem változik, az említett munkáltatói feladatok teljesítése és dokumentumok (pl: munkahelyi kockázatértékelés, egyéni védőeszköz juttatás rendje stb.) elkészítésének/készíttetésének tekintetében.

Fontos tűzvédelmi kötelezettség, hogy amennyiben a bérlő 5 fő munkavállalót foglalkoztat, szükség van önálló Tűzvédelmi Szabályzatra is, amelynek hatálya a bérelt helyiségekre is ki kell, hogy terjedjen, valamint összhangban kell lennie, a bérbeadó által előírt szabályzattal.

A bérleménnyel kapcsolatos bérlői és bérbeadói kötelezettségeket a bérleti szerződés tartalmazza részletesen, amely kitér többek között a villamos hálózatok, klímaberendezések, liftek felülvizsgálatára, karbantartására, a bérlemény takarítására is.

Amennyiben nem rendelkezik a szükséges munka- és tűzvédelmi dokumentumokkal és oktatásokkal kérje egyedi árajánlatunkat!

Az ajánlatkérésnek az alábbi adatokat kell tartalmaznia:

  • Ajánlatkérő cég neve
  • Adószáma
  • A munkavégzés pontos helye
  • Az épület ahol a munkavégzés történik saját tulajdonú, vagy bérlemény?
  • Munkavállalói létszám
  • Mire kéri az ajánlatot? A dokumentációk elkészítésére, vagy oktatásra is?
  • Kapcsolattartási adatokra, akinek az ajánlatot kell küldenünk (név, telefonszám, emailcím).

Híreink

Változások a munkavédelmi törvényben

A munkavédelmi törvény 2020 január 1-től új munkáltatói kötelezettségeket vezetett be, amelyről Szopka Gábor EHS szakmai vezetőnk készített egy összegzést. Részletek

Hulladékbevallásról röviden

Hamarosan közeleg a bevallási határidő, ezért szeretnénk Toplakné Béres Kinga munkabiztonsági, tűzvédelmi és környezetvédelmi tanácsadó kolléganőnk összeállításával felhívni a figyelmet erre a jelentési kötelezettségre, hogy Ön se felejtse el a bevallást elkészíteni/elkészíttetni! Részletek

Munkáltató jelentési kötelezettségei jogszabályok alapján

A foglalkoztatás során számos határidőt figyelemben kell tartani, melyek mindig valamilyen eseményhez kötöttek, de változó teendők, határidők kapcsolódnak hozzájuk, arról nem beszélve, hogy azt is észben kell tartani, hogy Kinek, Ki felékell jelentenie a bekövetkezett eseményt.Ezeket foglaltuk most össze. Részletek

Hírlevél feliratkozás