Társasházak tűzvédelme

Ahogyan cikkünk bevezetésében is olvasható Magyarországon éves szinten 6-7 ezer lakóházban, ingatlanban történik tűzeset, és otthonukban tűz okozta égés, fulladás miatt száznál is többen halnak meg egy év leforgása alatt. Ezek az esetek jelentős része a tűzvédelmi szabályok betartásával, odafigyeléssel megelőzhető lenne. Nagyon fontos tehát, hogy tisztában legyen a kockázatokkal, ismerje meg a tűz elleni védekezés alapelveit, és tudja, mit kell tenni, ha mégis megtörténik a baj.

A tűz elleni védekezésről, a műszaki mentésről és a tűzoltóságról szóló 1996. évi XXXI. törvény szerint a jogszabályban meghatározott lakó- és üdülőegységre vonatkozó tűzvédelmi előírásokat, a riasztás, a menekülés lehetséges módozatait, a tűzvédelmi eszközök használatára vonatkozó előírásokat az épületre vonatkozó tűzvédelmi használati szabályok tartalmazzák.

A tűzvédelmi szabályzat készítéséről szóló 30/1996. (XII. 6.) BM rendelet úgy rendelkezik, hogy a háromnál több építményszinttel rendelkező és tíznél több lakó- és üdülőegységet magában foglaló épületben, épületrészben a közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke, ezek hiányában az épület, épületrész tulajdonosa köteles írásban kidolgozni, Tűzvédelmi Házirend elnevezéssel kiadni az épületre, épületrészre vonatkozó tűzvédelmi használati szabályokat, és gondoskodni ezek megismertetéséről, megtartásáról és megtartatásáról.

A Tűzvédelmi Házirend az épületre, épületrészre vonatkozóan tartalmazza:

  • a tűzjelzés tartalmi követelményeit,
  • az alkalomszerű tűzveszélyes tevékenység szabályait,
  • a tárolásra vonatkozó előírásokat,
  • a nyílt láng használatára és a dohányzásra vonatkozó korlátozásokat,
  • a tüzelő- és fűtőberendezések, továbbá az elektromos berendezések használatának előírásait,
  • a tűzoltási felvonulási területre vonatkozó szabályokat,
  • a lakók, illetve az ott-tartózkodók riasztásának és menekülésének lehetséges módozatait,
  • a tűzvédelmet biztosító eszközök, berendezések használatára vonatkozó előírásokat és
  • a készítője nevét, elérhetőségét, aláírását, valamint a készítés dátumát.

A Tűzvédelmi Házirendet a készítésére kötelezett - a tűzvédelmi helyzetre kiható változás esetén legkésőbb a változástól számított 30 napon belül - átdolgozza és naprakészen tartja.

Tűzvédelmi szakembernek szükséges elkészítenie a Tűzvédelmi Házirendet?

Jogszabály – a Tűzvédelmi Szabályzattal ellentétben – nem köti szakképzettséghez a Tűzvédelmi Házirend elkészítését, de a katasztrófavédelem is azt ajánlja, hogy tűzvédelmi szakember állítsa össze a dokumentumot, majd a BM rendeletben meghatározott személy adja ki.

A Tűzvédelmi Házirend akkor éri el a célját, ha a jogszabályi megfelelésen túl az élet- és vagyonvédelemben érdemi segítséget nyújt az üzemeltetőknek, valamint a tulajdonosoknak, lakóknak egyaránt. Kerülni érdemes az olyan tűzvédelmi szolgáltatókat, melyek helyszíni bejárás nélkül dolgoznak, illetve egy jogszabályi összeollózással “egyen Tűzvédelmi Házirendeket” készítenek, nem pedig az adott lakóépületre állítják össze egyedileg a tűzvédelmi szabályokat.

Amennyiben szüksége van Tűzvédelmi Házirendre, vagy szeretné a már meglévő szabályzatát felülvizsgáltatni, kérje egyedi ajánlatunkat!

Kérjük az Ajánlatkérés során mindenképpen adja meg az alábbi adatokat:

  • számlázási adatok (név, cím, adószám);
  • a Tűzvédelmi Házirend készítésére kötelezett lakó- vagy üdülőegység pontos címe (amennyiben több telephellyel rendelkeznek, akkor a telephely listáját);
  • rendelkeznek-e korábbi tűzvédelemi dokumentációval?
  • kapcsolattartási adatokat (név, telefonszám, e-mail cím).

Amennyiben beérkezik az ajánlatkérése, rövid időn belül felvesszük Önnel a kapcsolatot!

Kapcsolatfelvételig szíves türelmét kérjük!

Forrásfelhasználás: https://www.langlovagok.hu/dat/irattar/2019/2019_tarsashazaktuzvedelme_langlovagokegyesulet.pdf

Ajándékunk van az Ön számára!

Híreink

Tájékoztatás a 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet módosításáról

2025. június 27-én hatályba lépett a belügyminiszter 20/2025. (VI. 26.) BM rendelete, mely módosítja az egyes munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatára vonatkozó szabályokat. A változások közül a leglényegesebb, hogy bizonyos esetekben megszűnt a kötelező tüdőszűrés. Részletek

Kötelező-e az üzemorvosi vizsgálat?

- Frissített tartalom -
Az elmúlt közel másfél évben folyamatosan felmerülő kérdés a foglalkozás-egészségügyi alkalmassági vizsgálatokkal kapcsolatos változások kapcsán. Fontos azonban tisztázni az elején, hogy a kötelező vizsgálatokat nem törölték el. Az alábbi összefoglalóval szeretnénk segítséget és tájékoztatást nyújtani a jelenlegi szabályozásról és a folyamatos változások lényegéről. Részletek

Semmelweis-nap, a magyar egészségügy napja

Minden év július 1-jén ünnepeljük az egészségügyben dolgozókat, megemlékezve Semmelweis Ignácról, az anyák megmentőjéről, aki ezen a napon született. Részletek

Blog

A munkavállaló ellenőrzési kötelezettsége

A munkavédelem nem egyoldalú történet, hanem egy közös felelősségvállalás. A munkáltató biztosítja az eszközöket, oktatást, vizsgálatokat, míg a munkavállaló köteles odafigyelni, ellenőrizni és jelezni, ha valami nincs rendben. Így érhető el az, amit mindenki szeretne: egészséget nem veszélyeztető, biztonságos munkavégzés. Részletek

Diákmunka nyáron? Ezekre figyeljünk munkáltatóként!

Ahogy közeledik a nyári szünet, egyre több diák keres lehetőséget arra, hogy munkát vállaljon. Számukra ez nemcsak pénzkereseti lehetőség, hanem életük első lépése a munka világában – és mint tudjuk, az első benyomás sokáig meghatározó. Részletek

Hőségriadó a munkahelyeken – A biztonság ilyenkor is elsődleges

A nyár elhozta a forróságot, és vele együtt a kihívásokat is a munkahelyeken. A hőség nemcsak kellemetlen, hanem egészségkárosító és balesetveszélyes is lehet. De mit jelent ez a gyakorlatban? És mit kell(ene) tenniük ilyenkor a munkáltatóknak és a munkavállalóknak? Részletek