Mire figyeljünk, ha cégünk új gépet vásárol az új eszköz üzembe helyezése során?

Azzal a kéréssel fordult hozzánk egy cég, faipari gépet, vastagsági gyalut szeretne beszerezni. Még nem döntötte el, hogy használt vagy új gépet vásároljon-e, azonban szeretné tudni, hogy milyen munkavédelmi feladatai lennének a gép üzembe helyezésével kapcsolatban.

Mivel a kérdéses gépet tartalmazza az 5/1993. (XII.26.) MüM rendelet 1. sz. melléklete, ezért az veszélyesnek minősül. A besorolása miatt munkavédelmi szempontú előzetes vizsgálat alapján, a munkáltató által üzembe helyezett géppel lehet munkát végezni. Az üzembe helyezést a munkáltatónak írásban kell elrendelnie. A munkavédelmi szempontú üzembe helyezés nem egyenlő a gépek vagy berendezések elindításával (beüzemelésével), az eljárás a munkáltató (üzemeltető) nyilatkozata arról, hogy az eszköz egészséget nem veszélyeztető módon és biztonságosan használható és erről a kapcsolódó dokumentumok alapján meggyőződött.

Az üzembe helyezés feltétele a különböző dokumentumok megléte. Ilyenek az Európai előírásoknak, szabványoknak való megfelelés igazolása, a CE tanúsítvány, gépkönyv és magyar nyelvű kezelési utasítás megléte. A dokumentumok meglétén túl vizsgálni kell, a felállítás megfelelőségét is, amely vonatkozik a gép elhelyezésével, villamos hálózatra csatlakoztatásával, kezelési feltételekkel is.

A nem Uniós országból behozott gépek, valamint olyan régi gépek esetén, amelyet használtan vásároltunk meg, nagyon fontos, hogy rendelkezzen ez előbb említett dokumentumokkal. Amennyiben az általános megfelelőség nem igazolható, az eszköz csak a tanúsító felülvizsgálat után helyezhető üzembe. Ha a gép nem rendelkezik ilyennel, akkor ennek a dokumentumnak a beszerzése, illetve a tanúsítási eljárása rendkívüli költséges lehet.

Előfordulhat, hogy a telepített gépeket áthelyezik, ebben az esetben az üzembehelyezési eljárást ismételten le kell folytatni, amely során a megváltozott környezeti körülményeket kell figyelembe venni.

Másik eset, ha egy gép hosszabb ideig (több mint 30 napig) nincs használva, akkor az újraindítást ugyancsak üzembehelyezési eljárás keretében lehet elvégezni.

Az üzembe helyezés után a veszélyes gépet, ill. technológiát időszakonként felül kell vizsgálni. Az időszakos biztonságtechnikai felülvizsgálatokat a gépkönyv előírásai szerint, de legalább ötévente el kell végezni. A munkáltatónak természetesen lehetősége van a saját munkavédelmi szabályzatában ennél gyakoribb vizsgálati periódusokat megállapítani.

Amennyiben Önnek is szüksége lenne megbízható munkavédelmi tanácsadásra, vagy gépek felülvizsgálatainak elvégzésére, forduljon hozzánk bizalommal!

Híreink

Munkavédelmi és/vagy Tűzvédelmi oktatás online

Tisztelt Érdeklődők!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy amennyiben nem rendelkeznek érvényes Munkabiztonsági és tűzvédelmi szolgáltatásokra vonatkozó megbízási szerződéssel (az Ergonom Kft-vel), melynek része a Munkavédelmi és/vagy Tűzvédelmi oktatás megtartása, akkor 2021.06.14-től adott a lehetőség számukra, hogy a Munkavédelmi és/vagy Tűzvédelmi oktatást online formában igénybe vegyék.

Ez a fajta képzésünk "zárt", vagyis nincs meghirdetett képzési időpont, a Megrendelővel a megrendelést (díjfizetést) követően állapodunk meg a képzés időpontjában. Részletek

Tájékoztatás a veszélyhelyzet alatti működésünkről

A veszélyhelyzet továbbra is fennáll, ezért a Foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásunk igénybevétele előtt, kérjük olvassa el al az alábbi tájékoztatásunkat!

Együttműködésüket előre is köszönjük! Részletek

TÁJÉKOZTATÁS szekszárdi 13. számú háziorvosi körzet betegi részére

Az Ergonom Kft., mint a szekszárdi 13. számú háziorvosi praxis üzemeltetője eleget téve a Tolna Megyei Kormányhivatal kérésének tájékoztatja betegeit, hogy amennyiben még nem regisztráltak az oltásra, azt lehetőségük szerint tegyék meg az alábbi oldalon.
Részletek

Blog

Baleset a munkahelyen

Sajnos a legnagyobb odafigyelés és körültekintő munkavégzés során is előfordulhatnak munkahelyi balesetek. Összegyűjtöttük, hogy mire szükséges figyelni a balesetek megelőzése érdekében, illetve, ha már bekövetkezett a baj, akkor mit tegyenek: Részletek

Milyen feladatai vannak a munkáltatónak, ha munkahelyen veszélyes anyagokat használnak, tárolnak?

A munkahelyen tárolt és használt veszélyes anyagokhoz tartozó biztonsági adatlapokat meg kell őrizni és egyes hatósági ellenőrzések alkalmával ezeket be kell mutatni (ha kérik). A biztonsági adatlap az tartalmaz minden olyan releváns információt, amit az anyag használatával, tárolásával, veszélyességével és a keletkezett veszély elhárításával (bőrre került, szembe került, légtérbe került stb.) kapcsolatban tudni kell. Részletek

Mire figyeljünk, ha cégünk új gépet vásárol az új eszköz üzembe helyezése során?

Azzal a kéréssel fordult hozzánk egy cég, faipari gépet, vastagsági gyalut szeretne beszerezni. Még nem döntötte el, hogy használt vagy új gépet vásároljon-e, azonban szeretné tudni, hogy milyen munkavédelmi feladatai lennének a gép üzembe helyezésével kapcsolatban. Részletek

Hírlevél feliratkozás