Foglalkozás-egészségügyről bővebben

A foglalkozás-egészségügyi alapellátást a mindenkori jogszabályi elvárásoknak (1993. évi XCIII. törvény végrehajtásáról szóló többször módosított 89/1995. (VII.l4.) Kormányrendelet, valamint a többször módosított 27/1995. (VII.25.) . NM. rendelet) megfelelően, az abban szabályozottak szerint végezzük.

Foglalkozás-egészségügy

Jelenleg 420 céggel állunk szerződéses kapcsolatban a foglalkozás-egészségügyi alapszolgáltatás tekintetében. Ez összességében 14.456 munkavállaló ellátását jelenti. A 3 saját működtetésű rendelőnkön (Budapest, Szekszárd, Kaposvár) kívül, alvállalkozó orvosaink által az ország 72 településén biztosítjuk ügyfeleink részére a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást.

Üzemorvos a munkahelyen

A munkavédelemről szóló törvény szerinti feladatai ellátása érdekében a munkáltatónak foglalkozás-egészségügyi szolgálatot (azaz üzemorvost) kell biztosítania a munkavállalók számára a munkahelyen.

A foglalkozás-egészségügyi szolgálat két módon biztosítható a munkahelyen: vagy a munkáltató maga tart fenn ilyen szolgálatot, vagy külső szolgáltatót vesz igénybe. Azok a munkáltatók, akik nem tartanak fenn szolgálatot, továbbá a munkaügyi központok, a települési önkormányzatok és a szakképző intézmények a vizsgálatok elvégzése ellenében térítési díjat fizetnek a szolgáltatást végzőnek. A díjak mértékét a foglalkozás-egészségügyi szolgálatról szóló 89/1995. (VII. 14.) kormány rendelet tartalmazza. A rendeletben foglalt díjaktól azonban megállapodással el lehet térni.

A szolgálat feladatai

A foglalkozás-egészségügyi szolgálatnak elsősorban preventív, megelőző szerepe van. A foglalkozás-egészségügyi szolgálat elsősorban – a munkáltató felelősségének érintetlenül hagyásával – közreműködik az egészséges munkakörnyezet kialakításában és az egészségkárosodások megelőzésében. Feladata egyrészt a munkahelyi megterhelés (fizikai, szellemi, lelki) és a munkakörnyezeti kóroki tényezők (fizikai, kémiai, biológiai, pszichoszociális, ergonómiai) felkutatása, folyamatos ellenőrzése, másrészt hogy javaslatot tegyen arra, milyen módszerekkel lehet ezeket olyan szinten tartani, ami nem károsítja az egészséget. Hatáskörébe tartozik még a munkavállalók egészségének ellenőrzése. A foglalkozás-egészségügyi szolgálat a munkavédelemről szóló törvény alapján – többek között – részt vesz a munkavédelmi üzembe helyezésben, a munkabaleset kivizsgálásában. A munkáltatókat munkahigiéniai tanácsadással segíti, és a feladatai közé tartozik a veszélyhelyzetek megelőzése is.

Munkahigiénés vizsgálat

A munkahigiénés vizsgálat keretében a foglalkozás-egészségügyi szolgálat feltárja a munkakörnyezetben lévő kóroki (fizikai, kémiai, biológiai, ergonómiai, pszichoszociális) tényezőket, kidolgozza a végzett munkából és a munkakörnyezet hatásaiból adódó megterhelés mennyiségi meghatározására alkalmas eljárásokat, illetve olyan vizsgálatokat végez, amelyek eredményeként javaslat tehető a munkából és a munkakörnyezetből származó egészségkárosító kockázatok kezelésére (csökkentésére). A munkahigiénés vizsgálat az egészségkárosító kockázat meghatározásához és nyomon követéséhez szükséges. A 89/1995. (VII. 14.) korm. rendelet szerint a munkakörnyezeti műszeres vizsgálat keretében egyrészt a munkahelyi kémiai kóroki (gázok, gőzök, aeroszolok, porok okozta légszennyeződés mennyiségi, minőségi vizsgálata) és a fizikai kóroki (pl. zajszint, infra- és ultrahangszintek, rezgésterhelések, ionizáló és nem ionizáló sugárzásszintek, elektromágneses tér jellemzői) tényezőket vizsgálják. Idetartozik továbbá a fizikai terhelés, igénybevétel vizsgálata is. A biológiai expozíciós mutatókat a vizeletben és a vérben is vizsgálják. A munkahigiénés vizsgálatért fizetendő térítés összegéről a megrendelőnek és a vizsgálatot végzőnek meg kell állapodnia.

Amennyiben Ön még nem biztosította a munkavállalói számára a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást és szeretné pótolni, akkor kérje egyedi árajánlatunkat!

Az ajánlat elkészítéséhez az alábbi adatok szükségesek:
  • cég tevékenységi köre
  • munkavállalói létszám, munkakörbe sorolva
  • amennyiben több telephelyen végeznek munkát, akkor a munkavállalói létszámot telephelybontásban szükséges megadni

 

Híreink

Levegőtisztaság-védelmi jelentés

Ismét egy közelgő határidős tevékenységre szeretnénk felhívni a figyelmet Toplakné Béres Kinga munkabiztonsági, tűzvédelmi és környezetvédelmi tanácsadó kolléganőnk összefoglalója által. Részletek

Összefoglaló tájékoztató a kéményseprő-ipari jogszabályokról és azok értelmezéséről

Az elmúlt két évben több alkalommal is változtak a kéményseprő-ipari jogszabályok. Bizonyos ingatlantípusok és bizonyos ügyfelek számára ingyenessé, illetve önkéntessé vált a kéményellenőrzés, míg más esetekben fizetős és kötelező maradt. Munkánk során napi szinten találkozunk az ügyfeleinkben felmerülő kérdéssel, miszerint kell-e, hogy jöjjön a kéményseprő vagy sem? Nem is gondolnánk, de az ingatlanokban, vagy azok területén keletkezett tüzek és balesetek többsége (ideértve a szén-monoxid mérgezést is) a rossz műszaki állapotban lévő és a nem rendszeresen karbantartott kémények, tüzelőberendezések és gázkészülék miatt keletkeznek. Viszóczky Bence munkabiztonsági és tűzvédelmi tanácsadó kollégánk összefoglalójában segítségre talál, hogy könnyebben el tudjon igazodni az aktuális jogi szabályozásban. Részletek

A távmunka munkavédelmi szabályai

Beszéljünk a távmunkáról! Mit érdemes erről a fajta munkavégzésről tudni? Mire kötelezett a munkavállaló és mire a munkáltató? MI a helyzet akkor, ha valaki távmunkában, vagyis az otthonában szenved el balesetet? Többek között ezt részletezi az alábbi összefoglalásunk. Részletek

Hírlevél feliratkozás