Foglalkozás-egészségügyről bővebben

A foglalkozás-egészségügyi alapellátást a mindenkori jogszabályi elvárásoknak (1993. évi XCIII. törvény végrehajtásáról szóló többször módosított 89/1995. (VII.l4.) Kormányrendelet, valamint a többször módosított 27/1995. (VII.25.) . NM. rendelet) megfelelően, az abban szabályozottak szerint végezzük.

Foglalkozás-egészségügy

Jelenleg 420 céggel állunk szerződéses kapcsolatban a foglalkozás-egészségügyi alapszolgáltatás tekintetében. Ez összességében 14.456 munkavállaló ellátását jelenti. A 3 saját működtetésű rendelőnkön (Budapest, Szekszárd, Kaposvár) kívül, alvállalkozó orvosaink által az ország 72 településén biztosítjuk ügyfeleink részére a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást.

Üzemorvos a munkahelyen

A munkavédelemről szóló törvény szerinti feladatai ellátása érdekében a munkáltatónak foglalkozás-egészségügyi szolgálatot (azaz üzemorvost) kell biztosítania a munkavállalók számára a munkahelyen.

A foglalkozás-egészségügyi szolgálat két módon biztosítható a munkahelyen: vagy a munkáltató maga tart fenn ilyen szolgálatot, vagy külső szolgáltatót vesz igénybe. Azok a munkáltatók, akik nem tartanak fenn szolgálatot, továbbá a munkaügyi központok, a települési önkormányzatok és a szakképző intézmények a vizsgálatok elvégzése ellenében térítési díjat fizetnek a szolgáltatást végzőnek. A díjak mértékét a foglalkozás-egészségügyi szolgálatról szóló 89/1995. (VII. 14.) kormány rendelet tartalmazza. A rendeletben foglalt díjaktól azonban megállapodással el lehet térni.

A szolgálat feladatai

A foglalkozás-egészségügyi szolgálatnak elsősorban preventív, megelőző szerepe van. A foglalkozás-egészségügyi szolgálat elsősorban – a munkáltató felelősségének érintetlenül hagyásával – közreműködik az egészséges munkakörnyezet kialakításában és az egészségkárosodások megelőzésében. Feladata egyrészt a munkahelyi megterhelés (fizikai, szellemi, lelki) és a munkakörnyezeti kóroki tényezők (fizikai, kémiai, biológiai, pszichoszociális, ergonómiai) felkutatása, folyamatos ellenőrzése, másrészt hogy javaslatot tegyen arra, milyen módszerekkel lehet ezeket olyan szinten tartani, ami nem károsítja az egészséget. Hatáskörébe tartozik még a munkavállalók egészségének ellenőrzése. A foglalkozás-egészségügyi szolgálat a munkavédelemről szóló törvény alapján – többek között – részt vesz a munkavédelmi üzembe helyezésben, a munkabaleset kivizsgálásában. A munkáltatókat munkahigiéniai tanácsadással segíti, és a feladatai közé tartozik a veszélyhelyzetek megelőzése is.

Munkahigiénés vizsgálat

A munkahigiénés vizsgálat keretében a foglalkozás-egészségügyi szolgálat feltárja a munkakörnyezetben lévő kóroki (fizikai, kémiai, biológiai, ergonómiai, pszichoszociális) tényezőket, kidolgozza a végzett munkából és a munkakörnyezet hatásaiból adódó megterhelés mennyiségi meghatározására alkalmas eljárásokat, illetve olyan vizsgálatokat végez, amelyek eredményeként javaslat tehető a munkából és a munkakörnyezetből származó egészségkárosító kockázatok kezelésére (csökkentésére). A munkahigiénés vizsgálat az egészségkárosító kockázat meghatározásához és nyomon követéséhez szükséges. A 89/1995. (VII. 14.) korm. rendelet szerint a munkakörnyezeti műszeres vizsgálat keretében egyrészt a munkahelyi kémiai kóroki (gázok, gőzök, aeroszolok, porok okozta légszennyeződés mennyiségi, minőségi vizsgálata) és a fizikai kóroki (pl. zajszint, infra- és ultrahangszintek, rezgésterhelések, ionizáló és nem ionizáló sugárzásszintek, elektromágneses tér jellemzői) tényezőket vizsgálják. Idetartozik továbbá a fizikai terhelés, igénybevétel vizsgálata is. A biológiai expozíciós mutatókat a vizeletben és a vérben is vizsgálják. A munkahigiénés vizsgálatért fizetendő térítés összegéről a megrendelőnek és a vizsgálatot végzőnek meg kell állapodnia.

Amennyiben Ön még nem biztosította a munkavállalói számára a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást és szeretné pótolni, akkor kérje egyedi árajánlatunkat!

Az ajánlat elkészítéséhez az alábbi adatok szükségesek:
  • cég tevékenységi köre
  • munkavállalói létszám, munkakörbe sorolva
  • amennyiben több telephelyen végeznek munkát, akkor a munkavállalói létszámot telephelybontásban szükséges megadni

 

Híreink

Fertőződés elkerülése – alapvető szabályok a COVID-19 vírus fertőzéssel kapcsolatban

A hazánkban is megjelent új koronavírus (COVID-19) járvány terjedésének megelőzése érdekében kiemelten fontos, hogy mindenki tartsa be az alábbi óvintézkedéseket, valamint segítsen betartatni a környezetében is! Viszóczky Bence munkabiztonsági és tűzvédelmi tanácsadó összeállítása. Részletek

Tovább érvényes a tűzvédelmiszakvizsga-bizonyítvány

A kormány által kihirdetett veszélyhelyzet időszakában a különleges szabályok alapján hivatalos okmánynak tekinthető a tűzvédelmi szakvizsgára kötelezett foglalkozási ágakról, munkakörökről, a tűzvédelmi szakvizsgával összefüggő oktatásszervezésről és a tűzvédelmi szakvizsga részletes szabályairól szóló 45/2011. (XII. 7.) BM rendelet szerinti tűzvédelmi szakvizsga-bizonyítvány is. Ez azt jelenti, hogy az újabb szakvizsga-bizonyítványok megszerzéséről a veszélyhelyzet megszűnését követően kell majd gondoskodni. Részletek

TÁJÉKOZTATÁS: Gépvizsgálati szolgáltatások igénybevételéről a járványügyi helyzet idején

Tisztelt Ügyfelünk!

Kérjük Önöket, hogy a jelenlegi járványhelyzetre (koronavírus) való tekintettel a járvány terjedésének lassítása és Kollégáik-Kollégáink megfertőződésének megakadályozása érdekében az alábbi feltételeket biztosítsák a gépvizsgálatok alkalmával:
Részletek

Hírlevél feliratkozás