Munkára képes állapot ellenőrzése - Alkoholszondáztatás

A munkavédelmi törvény előírja, hogy a Munkavállaló kötelezettsége, hogy csak a biztonságos munkavégzésre alkalmas állapotban, a munkavédelemre vonatkozó szabályok megtartásával végezhet munkát. A Munkavállaló akkor tesz eleget a munkára képes állapotban való munkavégzési kötelezettségének, ha ezt az állapotát a munka megkezdésétől a munkaidő végéig megőrzi. Amennyiben a Munkavállaló munkára képes állapotában változás történik, azt soron kívül köteles jeleznie. Az alkalmatlanság jelenthet olyan állapotot, amely csak bizonyos munkák/munkafolyamatok elvégzésére teszi alkalmatlanná a munkavállalót, ilyenek lehetnek például a magas vérnyomás, vagy átmenetileg szedett különböző gyógyszerek, amelyek lehetnek pl. allergiák kezelésére szolgáló készítmények is, amelyet a betegtájékoztató tartalmaz.

Az alkalmatlanság másik formája, amely mindenfajta munkavégzést kizár az a munkahelyi ittasság. Az alkoholos állapotban történő munkavégzés komoly veszélyt jelent mind a Munkavállalóra, mind pedig környezetére, attól függően, hogy mekkora az elfogyasztott szeszes ital mennyisége és minősége, milyen az egyén alkoholos tűrőképessége. Fontos, hogy a Munkavállalónak nemcsak a munkaidő alatti italozástól kell tartózkodnia, hanem azért is felelősséggel tartozik, hogy a munkahelyen alkoholos befolyástól mentes állapotban jelenjék meg.

A Munkáltatónak is van ezzel kapcsolatos kötelezettsége (és joga is), hiszen neki a munkavégzés ideje alatt rendszeresen meg kell győződni a munkavállaló munkára képes állapotáról. Jogszerű és elfogadott módszer, hogy akár véletlenszerű, akár célzott formában egy-egy munkavállalót alkoholtesztnek vessenek alá, hiszen a saját és munkatársai testi épségét is veszélyeztetheti az alkoholos munkavégzéssel. Természetesen a munkáltató nem gyakorolhatja visszaélés szerűen az ellenőrzési jogát. A Munkavállaló pedig köteles az alkoholvizsgálatnak magát alávetni, amely kötelezettség vonatkozik arra az esetre is, ha a munkaideje egyébként már letelt, de még a munkahelyen tartózkodik.

Az ellenőrzés módját belső utasításában, például a Munkavédelmi Szabályzatban célszerű meghatározni. A munkavédelmi eljárási rendnek tartalmaznia kell az ellenőrzés folyamatát, eszközét és módját, s azt, hogy ki jogosult elvégezni azt (mely szervezeti egység, foglalkozás-egészségügyi orvos, stb.). Általános érvényű szabály, hogy a munkára képes állapot ellenőrzését szolgáló vizsgálatok nem sérthetik a munkavállalók emberi méltóságát, indokolatlan zaklatás alapjául nem szolgálhatnak. Az   alkoholos   állapot   ellenőrzését   lehetőség   szerint   tanú   jelenlétében   kell végrehajtani.

Az alkoholos állapot bizonyított, ha

  • az alkoholszondás ellenőrzés 0,2 %0, illetve azt meghaladó eredményt mutat, és a munkavállaló alkoholos állapotát jegyzőkönyvben elismerte, vagy
  • a véralkohol - vizsgálat eredménye a 0,2 %0-et meghaladja.

Ha a Munkavállaló az ellenőrzés eredményét kifogásolja, véralkohol - vizsgálat kezdeményezhető, amelynek lehetőségéről a Munkavállalót tájékoztatni kell. valamint arról, hogy pozitív eredmény esetén a vizsgálat költségeit neki kell megtérítenie.

A munkáltatónak kell biztosítania a munkavállaló vérvételre történő kisérését.

A véralkohol - vizsgálat eredményét kimutathatóan a vizsgált személy tudomására kell hozni.

Ha a munkavállaló a vizsgálat elvégzését vagy az abban való közreműködést alapos indok nélkül megtagadja, ezáltal a munkaviszonyával kapcsolatos kötelezettségét vétkesen megszegi. A vizsgálatban való közreműködést megtagadó munkavállaló eltiltható a munkavégzéstől.

Ajánlatkérés

Amennyiben szeretne ajánlatot kérni Munkavállalói Munkára képes állapotának ellenőrzésére - Alkoholszondáztatásra, akkor kérje egyedi árajánlatunkat!

Az ajánlatkérésnek az alábbi infomárciókat kell tartalmazni:

  • Céges adatok (Cégnév, adószám, bankszámlaszám)
  • Hol szeretné az ellenőrzést lefolytatni? Pontos cím szükséges!
  • Milyen gyakorisággal kéri az ellenőrzést? Van lehetőség egyszeri, vagy akár folyamatos ellenőrzésre? (Pl.: havi két alkalommal, de természetsen egyeztetett időpontban)
  • Kapcsolattartási adatokra (név, telefonszám, emailcím), akinek az ajánlatot küldenünk szükséges.

Ajánlatkérését az ertekesites@ergonom.hu emailcímre küldje el!

Híreink

Munkavédelmi és/vagy Tűzvédelmi oktatás online

Tisztelt Érdeklődők!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy amennyiben nem rendelkeznek érvényes Munkabiztonsági és tűzvédelmi szolgáltatásokra vonatkozó megbízási szerződéssel (az Ergonom Kft-vel), melynek része a Munkavédelmi és/vagy Tűzvédelmi oktatás megtartása, akkor 2021.06.14-től adott a lehetőség számukra, hogy a Munkavédelmi és/vagy Tűzvédelmi oktatást online formában igénybe vegyék.

Ez a fajta képzésünk "zárt", vagyis nincs meghirdetett képzési időpont, a Megrendelővel a megrendelést (díjfizetést) követően állapodunk meg a képzés időpontjában. Részletek

Tájékoztatás a veszélyhelyzet alatti működésünkről

A veszélyhelyzet továbbra is fennáll, ezért a Foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásunk igénybevétele előtt, kérjük olvassa el al az alábbi tájékoztatásunkat!

Együttműködésüket előre is köszönjük! Részletek

TÁJÉKOZTATÁS szekszárdi 13. számú háziorvosi körzet betegi részére

Az Ergonom Kft., mint a szekszárdi 13. számú háziorvosi praxis üzemeltetője eleget téve a Tolna Megyei Kormányhivatal kérésének tájékoztatja betegeit, hogy amennyiben még nem regisztráltak az oltásra, azt lehetőségük szerint tegyék meg az alábbi oldalon.
Részletek

Blog

Munkára való alkalmasság

Milyen törvényi előírásoknak kell megfelelni a munkavállalóknak, amikor munkába állnak nap mint nap? Talán egyértelműnek tűnik a kérdés, mégis érdemes tisztában lennünk azzal, hogy kinek milyen kötelezettségei vannak. Összegyűjtöttük, hogy mire kell figyelniük. Olvassák el a témához kapcsolódó blogbejegyzésünket! Részletek

Baleset a munkahelyen

Sajnos a legnagyobb odafigyelés és körültekintő munkavégzés során is előfordulhatnak munkahelyi balesetek. Összegyűjtöttük, hogy mire szükséges figyelni a balesetek megelőzése érdekében, illetve, ha már bekövetkezett a baj, akkor mit tegyenek: Részletek

Milyen feladatai vannak a munkáltatónak, ha munkahelyen veszélyes anyagokat használnak, tárolnak?

A munkahelyen tárolt és használt veszélyes anyagokhoz tartozó biztonsági adatlapokat meg kell őrizni és egyes hatósági ellenőrzések alkalmával ezeket be kell mutatni (ha kérik). A biztonsági adatlap az tartalmaz minden olyan releváns információt, amit az anyag használatával, tárolásával, veszélyességével és a keletkezett veszély elhárításával (bőrre került, szembe került, légtérbe került stb.) kapcsolatban tudni kell. Részletek

Hírlevél feliratkozás